PRINCIPII PENTRU O (RE)DEFINIRE
A RELAȚIEI STATULUI ROMÂN CU CETĂȚENII DIN DIASPORA


Diaspora românească reprezintă una dintre principalele resurse de dezvoltare și modernizare pe care România le are la dispoziție.

Au trecut mai bine de 15 ani de la primul val masiv de emigrare din România, de după Revoluție. Spunem, astăzi, că din România s-au scurs “creiere și forță de muncă”. Noi vrem să schimbăm această abordare. A venit momentul să privim Diaspora ca pe o resursă. Să începem să spunem: “atragem expertiză civică și antreprenorială” din străinătate.

Pentru aceasta, statul român trebuie să își clarifice relația cu cetățenii din Diaspora.

Trebuie să ne hotărâm, ce oferă și ce așteptări are statul român de la Diaspora din punct de vedere economic si social?

Pentru această clarificare, propunem o serie de direcții pe baza cărora se poate construi un model de „pact social” pe care autoritățile de la București ar trebui să-l transpună într-o strategie coerentă.

1. Reprezentatitvitatea Diasporei.
2. Românii din Diaspora, implicați activ în politică.
3. Sistem de vot modern.

4. Claritate și corectitudine fiscală.
5. Debirocratizarea și modernizarea sistemului administrativ.
6. Un plan pe termen lung pentru românii care pleacă în străinătate.

7. Know-how și expertiză de la românii din Diaspora.
8. Facilități pentru fiecare euro adus (investit) în țară de românii de afară.
9. Legătură reală și constructivă cu comunitățile de afaceri.

Implicare politică și civică printr-un sistem echitabil

1. Reprezentativitatea Diasporei

Trecând peste numărul mare de români care trăiesc în străinătate, la ultimele alegeri au fost exprimate doar 109.048 voturi. Diaspora este reprezentată, în actuala legislatură, de 4 deputați și 2 senatori. În comparație, județul Caraș-Severin, unde au votat 89.545 de persoane, este reprezentat în Parlament de 5 deputați și de 2 senatori. Diaspora are nevoie de o regândire a sistemului electoral reprezentativ.

2. Românii din Diaspora, implicați activ în politică.

Dreptul cetățenilor de a participa la viața politică implică două direcții – dreptul de a vota și dreptul de a putea candida. Regândirea sistemului electoral trebuie să-i încurajeze pe românii din Diaspora să participe la viața politică din țară. Ei trebuie încurajați să devină jucători activi și în viața politică europeană, dar și o voce în comunitățile din statele „de adopție”.

3. Sistem de vot modern.

În registrul electoral sunt înregistrați, cu drept de vot, 628.434 de persoane. Actualele proceduri de vot în Diaspora, în ciuda îmbunătățirilor, rămân mult prea birocratice. Numărul cetățenilor care nu au participat la vot este îngrijorător. Dacă statul român dorește o politică cu adevărat incluzivă a Diasporei în procesul electoral, trebuie să facă mai mult pentru simplificarea procedurilor de participare la procesul electoral.

Ce a făcut USR în această direcție?

Uniunea Salvați România a depus în Parlament un set de propuneri legislative ce vizează modernizarea legislației electorale.
USR a propus scăderea pragului electoral şi a numărului necesar de semnături pentru înscrierea în alegeri astfel încât să încurajeze implicarea în politică a cetățenilor și să asigure o mai mare reprezentare a diversității de voci din societatea românească.

  • Proiect de lege pentru reducerea pragului electoral la alegerile europarlamentare – detalii aici link
  • Proiect de lege pentru reducerea pragului electoral la alegerile prezidențiale – detalii aici link
  • Proiect de lege pentru reducerea pragului electoral la alegerile parlamentare – detalii aici link
  • Proiect de lege pentru reducerea pragului electoral la alegerile locale – detalii aici link

 USR a propus îmbunătățirea procedurii de vot prin corespondență și extinderea acesteia inclusiv la alegătorii din țară.

  • Proiect de lege pentru extinderea aplicării votului prin corespondență – detalii aici link

 USR a propus îmbunătățirea procedurii electorale pentru a da posibilitatea cetățenilor români aflați îm străinătate dar cu domiciliu în țară să poată vota la alegerile naționale pentru reprezentanții județelor din care provin.

  • Proiect de lege pentru înființarea sistemului mixt de urne în secțiile de votare – detalii aici link

USR a propus acordarea dreptului cetățenilor români care nu mai dețin acte de identitate românești de a se a candida la alegerile naționale.

  • Proiect de lege pentru candidatura pe bază de pașaport – detalii aici link

USR a propus creșterea numărului de parlamentari care reprezintă circumscripția Diaspora la aceleași cote de reprezentare cu circumscripțiile din țară.

  • Proiect de lege pentru o reprezentare echitabilă a românilor din străinătate în Parlamentul de la București – detalii aici link

USR s-a alăturat unui grup de 30 de organizații și sprijină Inițiativă cetățenească de reformă a legislației electorale pentru simplificarea accesului cetățenilor competenți în politică. detalii aici www.oameni-noi.ro

O relație clară cu administrația

4. Claritate și corectitudine fiscală.

Atât cetățenii din țară, cât și cei din Diaspora, au nevoie de o predictibilitate pe termen scurt și mediu a sistemului de taxe și impozite. Actuala Țopăială Fiscală este la fel de nocivă pentru românii din Diaspora pe cât este pentru cei de acasă. Este de datoria statului să îi informeze în mod clar pe cetățenii din Diaspora asupra obligațiilor lor fiscale, în cazul în care acestea există. Românii din străinătate sunt o categorie de contribuabili cărora statul trebuie să le ofere sprijin logistic și informații clare.

5. Debirocratizarea și modernizarea sistemul administrativ.

O mare parte dintre prevederile legale privind administrația sunt, în acest moment, depășite în ceea ce privește relația cu românii din Diaspora. Birocrația inutilă, și uneori absurdă, îi discriminează pe românii stabiliți în străinătate.

6. Un plan pe termen lung pentru românii care pleacă în străinătate.

O strategie privind relația cu Diaspora nu poate fi gândită fără o abordare unitară a procesului migrației, cu o perspectivă de cel puțin un deceniu. Muncă și protecție socială, justiție, drepturi, educație în limba română – acestea sunt domenii în care statul român nu-și poate abandona cetățenii, indiferent unde locuiesc aceștia. Statul are datoria să intervină cu informare și sprijin specific în parcursul cetățenilor de la plecarea din țară până la o eventuală întoarcere.

Ce a făcut USR în această direcție?

Uniunea Salvați România și Platforma România 100 au înființat ”Comisia de Tăiat Hârtii 2” care își propune continuarea procesului de debirocratizare a instituțiilor publice din România și simplificarea interacțiunii cetățeanului cu statul. CTH2 este o continuare a grupului de lucru cu același nume înființat la nivelul guvernului în timpul guvernului tehnocrat. Proiectul ”Comisia de Tăiat Hârtii 2” își propune să canalizeze energia civică și politică pentru un efort comun de corectare a aberațiilor birocratice. Voluntarii CTH2 își propun să ajute la identificarea de proiecte de legi care să ajute la debirocratizare, să monitorizeze instituțiile publice și să realizeze recomandări pentru implementarea corectă a măsurilor de simplificare, precum și să ofere sprijin pentru acțiuni legale.

Stimularea implicării în dezvoltarea economiei: injecția de expertiză, implicarea financiară și angajarea în antreprenoriat

7. Know-how și expertiză de la românii din Diaspora.

Românii plecați la studii, la specializare sau la muncă în străinătate trebuiesc considerați o resursă intelectuală, nu o pierdere. Statul trebuie să aibă o strategie coerentă și realistă pentru a o valorifica. Putem câștiga, ca stat, experiența unor oameni care au reușit în economii mai dezvoltate și mai competitive decât cea românească actuală.

8. Facilități pentru fiecare euro adus (investit) în tară de românii de afară.

Antreprenorii români din străinătate trebuiesc sprijiniți printr-o strategie mai amplă și mai incluzivă să își mute o parte din afaceri și angajați în țară, să își deschidă filiale aici. Fiecare euro adus de un investitor român din străinătate este un euro în plus în economia românească. Administrația centrală și locală să-i privească și să-i primească în același mod ca pe investitorii străini.

9. Legătură reală și constructivă cu comunitățile de afaceri.

Pentru a conecta comunitatea antreprenorilor români din străinătate cu oportunitățile de afaceri pe care România le oferă este nevoie de o mai bună comunicare. Statul român are în primul rând nevoie să câștige încrederea antreprenorilor din Diaspora. Să îi convingă. Statul român ar putea ține mult mai ușor legătura cu antreprenorii români din străinătate dacă ar comunica prin reprezentanți ai acestor comunități.

Ce a făcut USR în această direcție?

Grupul parlamentar USR de la Senat a găzduit o serie de dezbateri pe tema „Facilitarea contribuției Diasporei la dezvoltarea economică a României”. Dezbaterile își propun să identifice modalitățile actuale de implicare a întreprinzătorilor si profesionistilor din afară, mecanismele prin care aceștia sunt susținuți și încurajați în acest tip de demers și să ofere soluții și perspective de viitor pentru acest subiect de importanță ridicată. Video, aici link

Parlamentarii USR, în special cei de Diaspora, au avut numeroase întâlniri cu oamenii de afaceri români din străinătate pentru a discuta despre implicarea acestora în viața economică din țară. USR adună idei, sugestii, propuneri de la întreprinzătorii români pentru a înțelege care sunt nevoile acestora înainte de a investi în economia românească.

Start typing and press Enter to search